Tuo vanhempi yhteistyökumppanimme on tehnyt meidän kanssamme töitä jo muutaman vuoden. Alussa minä kokeneimpana meistä olin yhteyshenkilönä, mutta viimeisen vuoden aikana yhteistyövastuu on siirtynyt ensin toiselle, sitten molemmille nuorille työkavereilleni. Siitä (ja hyvin selväsanaisesta vastuun vaihdon viestimisestä) huolimatta tämä yhteistyökumppani kohdistaa edelleen kaikki yhteydenottonsa minulle ja vain minulle. Kollegani ohitetaan siis täysin, vaikka minä en ole enää virallisesti mitenkään mukana projektissa. Toisaalta: minun aikaani käytetään kontaktointiin ja viestien välittämiseen, vaikka kalenterini on muutenkin täynnä. Kollegojeni puolesta olen kovasti harmissani. Itseni puolesta vain harmissani ;-)
Tuo nuorempi näistä yhteistyökumppaneistamme ( en ole varma vaikuttaako ikä, mutta pelkään niin) osaa kohdistaa viestinsä aina juuri sille meistä, joka on ollut häneen viimeksi yhteydessä. Hänen viestinsä on lisäksi aina hyvin arvostava ja ammattimainen. Me kaikki arvostamme häntä kovasti muunmuassa tuosta syystä.
Ei tämä nuorien ihmisten ohittaminen viestintäketjussa jää vain tuohon yhteen yhteistyökumppaniin. Nuoret kollegat totesivat moisen heidän ohittamisensa olevan kovin tavallista ja melkein jokapäiväistä. Muistan vastaavaa omasta nuoresta aikuisuudestani, mutta siitä on sentää ikuisuus aikaa. Luulisi aikojen jo muuttuneen.
Tapahtuukohan tätä nuoren ihmisen ohittamista myös miehille? Naisilla se näyttää olevan ikävän yleistä. Sen pitäisikin loppua kaikkien nuorten ammattilaisten kohdalla viimeistään nyt. Valmentavan johtamisen aika on alkanut iät ja ajat sitten.
kuvituskuva - 123rf |
Kuulosti kyllä tutulta. Samantapainen tilanne oli minulla työpaikallla aikoinaan. Ne, jotka olivat olleet minun asiakkaitani, soittivat edelleen minulle, vaikka vastuu oli siirretty jo nuoremmille. Asiakkaille ei voinut sanoa, että älä minulle soita. Hienovaraisesti siirsin aina asian hoidon sitten nuorelle kollegalle, joka oli asiakkalle esitelty ja yhteyshenkilöksi nimetty. Hankalaa se välillä oli. Ajan kanssa sitten onnistui, kun oppivat luottamaan siihen, että asiat hoituvat myös uusien yhteyshenkilöiden kanssa.
VastaaPoistaEhkä se, että asiat luistivat ja hoituivat hyvin, oli juuri siitä pitkästä kokemuksesta kiinni, niin varmaan sinullakin. Menee aikaa ennen kuin luottavat nuorempaan.
Meillä tämä on niin päin, että me olemme asiakas. Sikäli toivoisi yhteistyökumppanilta hieman pöytätapoja ja pelisilmää, että osaisi toimia hieman fiksummin...
VastaaPoista